HISTORIA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Nr 8 w Elblągu usytuowane jest przy ul. Bema 9. Mieści się w neoklasycystycznej willi, wybudowanej w 1886r., która w 1994 r. wraz z otaczającą ją posesją z nasadzeniami zieleni wysokiej została wpisana do rejestru zabytków. Przedszkole posiada duży teren z pozostałościami roślinności parkowej, tj.: lipy, akacje, graby, dęby, klony, kasztanowce. Najstarszy arkusz organizacyjny pochodzi z 26 stycznia 1966 r., z którego wynika, iż placówka funkcjonuje od 1 września 1965r. O wydarzeniach z przed wielu laty możemy przeczytać w historycznej kronice. Od tego czasu bardzo wielu wychowanków opuściło mury naszego przedszkola, wielu z nich jest już dorosłymi ludźmi. Swoje dzieci przyprowadzają do tego samego przedszkola i wspominają jak to było, kiedy sami byli przedszkolakami.
MISJA PRZEDSZKOLA
Człowiek uczy się przez całe życie, ale najwięcej i najintensywniej uczy się, rozwija, kształci w latach dziecięcych. Nasze Twórcze Przedszkole organizuje swoją działalność w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka w kontakcie z rodzicami i środowiskiem społeczno - przyrodniczym.
Misja: „Twórcze przedszkole dużych szans na sukces każdego przedszkolaka”
Stąd nasze przedszkole dąży do:
- zapewnienia wychowankom wspólnej zabawy i edukacji w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
- diagnozowania i rozwijania umiejętności dzieci,
- wspomagania dzieci w jego indywidualnym rozwoju poprzez rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, a także wspomaganie dzieci z różnego rodzaju trudnościami i deficytami;
- budowania atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym,
- motywowania wychowanków do samodzielnego twórczego działania,
- wdrażania dzieci do zachowań społecznie akceptowanych opartych na wartościach takich jak: miłość, dobro, piękno, szacunek
- kształtowania u dzieci odporności emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych,
- rozwijania umiejętności społecznych, które warunkują poprawność relacji z dziećmi i dorosłymi,
- wdrażania zdrowego stylu życia,
- rozwijania sprawności fizycznej,
- kształtowanie wrażliwości artystycznej i muzycznej
- propagowania idei wolontariatu
- kształtowania poczucia przynależności regionalnej i narodowej,
- wspomagania rodziców w wychowaniu dziecka,
- efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji,
- promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest placówką otwartą, bezpieczną i przyjazną dla dzieci oraz ich rodziców. Pragniemy wychować dziecko jako człowieka twórczego, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować wychowanie przedszkolne w środowisku lokalnym, kultywować tradycję i wychowanie regionalne, a także doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego podmiotowość, prawa oraz wszechstronny rozwój osobowości.
- Przedszkole zapewnia opiekę i wspomaga rozwój w bezpiecznym i zdrowym środowisku.
- Oferta edukacyjna przedszkola inspiruje wychowanków do ciekawości poznawczej oraz zachęcają do samodzielnej aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej i językowej.
- Wychowankowie cechują się otwartością, kreatywnością, samodzielnością oraz życzliwością do świata i ludzi.
- Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom.
- Przedszkole indywidualizuje rozwój wychowanków z uwzględnieniem spontanicznej aktywności dziecka w sferze poznawczej, emocjonalno-społecznej i fizycznej,
- Przedszkole promuje indywidualne talenty i uzdolnienia oraz ma dobrą opinię w środowisku.
- Nauczyciele dążą, aby każdy absolwent przedszkola osiągnął sukces szkolny i umiał radzić sobie z porażkami.
- Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
i skuteczną komunikację interpersonalną. - Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole posiada kompetentną, zaangażowaną z nowatorskim podejściem do edukacji dzieci w wieku przedszkolnym kadrę pedagogiczną.
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego, zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami
- umiejętność współpracy w grupie,
- tolerancję wobec innych,
- samodzielność,
- odporność na stres,
Posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycielki uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
- posługiwać się zdobyczami techniki.
Rozumie, zna , przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia i postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
Nie obawia się:
- występować publicznie – reprezentować grupę , przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć.