W XV wieku w miejscu obecnego budynku został wzniesiony zamek krzyżacki, który zburzono w 1454 roku. Na jego miejscu w XVI wieku wzniesiono Bastion Wapienny. Po zniwelowaniu bastionu postawiono budynek fabryki tytoniu lub cykorii. Od 1859 roku w dzisiejszym budynku bursy mieściła się Szkoła Mieszczańska, którą przekształcono w Szkołę Realną I stopnia. W 1882 roku było to już Gimnazjum Realne, a po 1909 roku Reformowane Gimnazjum Realne. Absolwenci tej szkoły mogli ubiegać sie o studia na uczelniach technicznych. Nie przyjmowano ich na teologię, natomiast na prawo i medycynę musieli zdawać dodatkowe egzaminy z łaciny. Toteż niewielu z nich podejmowało dalszą naukę. Duża grupa nie kończyła szkoły, rezygnując z dalszej edukacji w 14 roku życia, a zatem po ustaniu obowiązku szkolnego. Przyczyną tego było dość wysokie czesne, zwłaszcza w klasach starszych. Wielu po szkole rozpoczynało karierę urzędniczą. Po II wojnie światowej, w budynku znajdowała się Szkoła Przemysłowa, przekształcona w 1967 roku w Internat Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 w Elblągu. Internat liczył 210 wychowanków, w tym 150 mieszkało w obecnym budynku, a 60 pozostałych w budynku przy Bulwarze Zygmunta Augusta.
Uchwałą Rady Miejskiej w Elblągu z dniem 1 stycznia 1998 roku utworzono samodzielną placówkę oświatowa pn. Bursa Szkolna nr 3 w Elblągu.
Bursa Szkolna Nr 3 w Elblągu jest międzyszkolną placówką opiekuńczo – wychowawczą przeznaczoną dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, uczących się poza miejscem stałego zamieszkania.
„Wychowujemy na najwyższym poziomie w przyjaznej atmosferze”
Bursa jest placówką publiczną. Realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
- Zapewnienia wychowankom całodziennego wyżywienia, zakwaterowania i bezpiecznego pobytu przez całą dobę.
- Zapewnienia właściwych warunków sanitarno – higienicznych i stałej troski o zdrowie wychowanków poprzez kształtowanie odpowiednich nawyków sprzyjających ich zdrowiu. Ochrona przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.
- Zapewnienia właściwych warunków do nauki i wypoczynku.
- Do realizacji celów i zadań bursa wykorzystuje lokalne programy dotyczące wychowania i opieki, w szczególności: Programy „Bezpieczna Bursa”, Program Wychowawczo – Profilaktyczny.
- Tworzenie warunków właściwego wykorzystywania czasu wolnego oraz możliwości rozwijania zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
- Upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i turystyki.
- Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi społecznemu wychowanków przez wdrażanie ich do życia wśród demokratycznych instytucji państwa.
- Wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo – gospodarczych.
- Wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie samodzielności i samorządności.
Bursa realizuje swoje zadania poprzez:
- Integrowanie społeczności bursy i kultywowanie jej tradycji.
- Wskazywanie pozytywnych wzorców osobowych.
- Reagowanie na niewłaściwe zachowanie i postawy wychowanków w bursie i poza nią.
- Monitorowanie sytuacji szkolnej wychowanków oraz problemów rozwojowych i rodzinnych.
- Poznanie wychowanków i ich środowiska rodzinnego.
- Propagowanie zasady fair play w sporcie, efektywnego wykorzystania czasu nauki i czasu wolnego.
- Współpracę bursy z lokalnym środowiskiem oraz z instytucjami i organizacjami wspierającymi rozwój wychowanka.
- Realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego bursy.
- Umożliwienie korzystania ze zbiorów czytelni bursy, pracowni komputerowej, sali telewizyjnej, sali gimnastycznej, sal nauki, siłowni, boiska i innych.
- Ujednolicenie działań wychowawczych kadry pedagogicznej bursy.
- Zapoznanie wychowanków z ich prawami, obowiązkami i przestrzeganie tych praw.
- Współpracę ze szkołami i rodzicami wychowanków.