Szkoła podstawowa nr 14 w Elblągu swój pierwszy rok szkolny rozpoczęła w budynku ówczesnej Szkoły Podstawowej nr 6 przy ulicy Czerniakowskiej 22, zaś do swojego gmachu przeniosła się miesiąc później – 1 października 1957 r. Liczba dzieci obejmowała wówczas 500 uczniów, którzy podjęli naukę w 14 oddziałach. Grono nauczycielskie liczyło 13 osób.
Ważnym wydarzeniem w życiu szkoły było nadanie jej imienia Jana Brzechwy oraz wręczenie sztandaru ufundowanego przez Komitet Rodzicielski. Uroczystość ta odbyła się 13 czerwca 1970 r.
W roku szkolnym 1990/1991, ze względu na rekordową w historii szkoły ilość uczniów (951), placówka otrzymała do dyspozycji budynek od Pomorskiego Okręgu Wojskowego przy ulicy Lotniczej 14. W budynku tym naukę podjęło w 18 oddziałach 405 dzieci z klas I–III. Natomiast uczniowie klas IV–VIII pozostali w gmachu macierzystym przy ulicy Mielczarskiego 45, który aktualnie jest jedynym obiektem, w którym uczą się wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej nr 14 w Elblągu.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo Oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
Misja i wizja szkoły
Misja Szkoły Podstawowej nr 14 w Elblągu – jacy jesteśmy, co robimy obecnie?
Promujemy tradycyjny system wartości przygotowujący do godnego życia w społeczeństwie. Stwarzamy wszystkim uczniom równe szanse wszechstronnego rozwoju poprzez szeroki zakres działań lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz pomoc w kształtowaniu osobowości. Opieramy nasze działania na dziedzictwie kulturowo - patriotycznym. Tworzymy partnerską i bezpieczną atmosferę wśród uczniów, rodziców i nauczycieli opartą na bazie wzajemnej akceptacji i szacunku, wzajemną współpracę oraz pomoc.
Wizja naszej szkoły SP nr 14 w Elblągu - szkoła naszych marzeń to taka:
1) w której Uczniowie: czują potrzebę chodzenia do szkoły, zawsze czynią to chętnie, nie traktują tego jak przykry obowiązek, czują się tu bezpiecznie otoczeni serdeczną opieką i życzliwością, zawsze mogą liczyć na zrozumienie i pomoc ze strony nauczycieli, aktywnie uczestniczą w zajęciach edukacyjnych oraz pozalekcyjnych, darzą zaufaniem i szacunkiem wychowawców, pracowników oraz rodziców, którzy czynnie uczestniczą w życiu szkoły, potrafią z potrzeby serca pracować na rzecz społeczności szkolnej;
2) w której Rodzice: współtworzą wraz z Radą Pedagogiczną obraz „szkoły otwartej”, uczestniczą w procesie wychowania dzieci, pomagają im w nauce, współpracują z nauczycielami, mają wpływ na decyzje i są obecni przy rozwiązywaniu problemów szkoły;
3) w której Nauczyciele: są wykształceni i mają możliwość podnoszenia swych kwalifikacji, wykazują się kulturą osobistą, sumiennością i ogromną otwartością na potrzeby uczniów, cieszą się autorytetem, budzą zaufanie wychowanków i ich rodziców, atrakcyjnie prowadzą wszystkie zajęcia, ukierunkowują, inspirują, wdrażają do samodzielnego odkrywania;
4) w której Dyrektor: jest kompetentny i sprawnie organizuje pracę szkoły, jest dobrym managerem, jako dobry pedagog wykazuje się kulturą osobistą, życzliwością, otwartością oraz umiejętnością rozwiązywania konfliktów, troszczy się o nauczycieli oraz uczniów, stara się o najwyższą jakość nauczania.